Ο Arrigo Boito (1842-1918) θα ασχοληθεί με τον μύθο του Φάουστ και θα αναλάβει εξ ολοκλήρου, ως συνθέτης και λιμπρετίστας, τη δημιουργία μιας όπερας με τον τίτλο Mefistofele (1868). Το φιλόδοξό του έργο, όμως, δεν θα τύχει θετικής αποδοχής. Κατά την περίοδο της ιταλικής ενοποίησης (1867-1870) το ιταλικό κοινό ενδιαφέρεται κυρίως για τα κατορθώματα εθνικών ηρώων και όχι για μύθους. Επίσης, η όπερα παρουσιάζει έντονες βαγκνερικές επιρροές, οι οποίες θα προκαλέσουν αντιδράσεις και ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα στη Σκάλα του Μιλάνου (5-6 Μαρτίου 1868). Εξαιτίας της έντονης αναταραχής ο δημιουργός θα αναγκαστεί μετά από παρέμβαση της αστυνομίας να αποσύρει το έργο του τη δεύτερη κιόλας μέρα παράστασης. Θα το παρουσιάσει αλλαγμένο στη Bologna το 1875, όπου και θα γνωρίσει μεγαλύτερη επιτυχία.
Ο Boito επέλεξε τον τίτλο Mefistofele κυρίως για να διαχωρίσει το έργο του από την πρόσφατη (1859) επιτυχημένη όπερα Faust του Charles Gounod, και όχι για να δηλώσει μια διαφορετική προσέγγιση. Η όπερα του Boito μπορεί να παρουσιάζει κοινά στοιχεία με τον Faust του Gounod ή το έργο του Berlioz La damnation de Faust, ωστόσο προσεγγίζει πιο πιστά το έργο του Goethe. Βλ. και Bacon 2008, 204-217, καθώς και εδώ .
Στο βίντεο παρουσιάζεται η άρια του Φάουστ «Giunto sul passo estremo» από το ανέβασμα της όπερας Mefistofele στην Όπερα του Σαν Φραντσίσκο (1989). Η ερμηνεία είναι του Dennis O' Neill στο ρόλο του Φάουστ και του Samuel Ramey στον ρόλο του Μεφιστοφελή. Πηγή: medici.tv .