Το ποίημα του Γιώργου Χρονά ανήκει σε μια ομάδα αρκετών ποιημάτων, με τα οποία έλληνες ποιητές και ποιήτριες διαφορετικών ηλικιών αλλά και ποικίλων εκφραστικών και ιδεολογικών τάσεων προσέγγισαν, όλοι πάντως με τρυφερότητα, ένα από τα περισσότερο μυθοποιημένα πρόσωπα της κινηματογραφικής ιστορίας, μια γυναίκα-παγκόσμιο είδωλο του σεξ, τη Marilyn Monroe (1926-1962). Στο ποίημα του Χρονά η Μονρόε εντάσσεται, και μάλιστα με εμφατικό τρόπο, σε ευρύτερα κοινωνικά και πολιτισμικά συμφραζόμενα, εμφανώς αμερικάνικα. Οι αναφορές-πολιτισμικά σήματα της αμερικάνικης μεταπολεμικής κοινωνίας και κουλτούρας, τόσο της συντηρητικής όσο και εκείνης που συνδέθηκε με το κίνημα της διαμαρτυρίας, της αμφισβήτησης και της σεξουαλικής απελευθέρωσης, δείχνουν τη στροφή της ελληνικής νεολαίας, στα τελευταία χρόνια της δικτατορίας και στα χρόνια της πρώτης μεταπολίτευσης, προς τον αμερικάνικο πολιτισμό αλλά και τον αμερικάνικο τρόπο ζωής.
Ζωγραφίστε πάνω στο σώμα μου όλους τους κρατήρες των ηφαιστείων της γης, την ευλογιά των λιμενεργατών της Νέας Υόρκης Ζωγραφίστε πάνω στο σώμα μου τους ευνούχους του νέου αυτοκράτορα, τη φωνή των γερανών του Ίβυκου Ζωγραφίστε πάνω στο σώμα μου τη μάνα μου την Έθελ —Έθελ την έλεγαν;— τον τελευταίο εραστή μου που σκοτώθηκε πάνω σε μοτοσικλέτα στο Σικάγο Ζωγραφίστε πάνω στο σώμα μου τη μέθεξη της τζαζ του ροκ εντ ρολ, του χασίς και των βαρβιτουρικών Ζωγραφίστε πάνω στο σώμα μου τις ονειρώξεις των ομοφυλοφίλων του Κίνσεϋ και των ιερόδουλων της Νέας Υόρκης Χαράξτε πάνω στο σώμα μου εκείνη την κυρία στην τηλεόραση να λέει: τα μανιτάρια του Θιβέτ προτιμώνται για το γεύμα της Τετάρτης Χαράξτε πάνω στο σώμα μου τη φωνή μου σε δίσκο 78 στροφών να τραγουδά τον Εθνικό Ύμνο των Ηνωμένων Πολιτειών Έπειτα κυκλοφορήστε νύχτα τη μορφή μου σε σεντς σε χαρτιά τουαλέτας σε σχολικά τετράδια και σε φτηνά εσώρουχα.
Αυτά είπε εκείνο το πρωί η Μαίριλιν Μονρόε μπαίνοντας στα WC της Νέας Υόρκης κρατώντας στα χέρια της τη μήτρα της τις ψεύτικες βλεφαρίδες της και το κεφάλι της.
Γιώργος Χρονάς, Τα αρχαία βρέφη, Οδός Πανός, Αθήνα 21983, σ. 49 (από τη συλλογή Βιβλίο 1, 1973).