Ένα κείμενο με ιδιαίτερη σημασία πάνω στο ζήτημα του χώρου και του χρόνου στις τέχνες και στις μεταξύ τους σχέσεις είναι το διάσημο δοκίμιο του Gotthold Ephraim Lessing Λαοκόων. Ένα δοκίμιο για τα όρια της ζωγραφικής και της ποίησης (1766), το οποίο έχει θεωρηθεί ένα από τα τελευταία ορόσημα της ουμανιστικής θεωρίας της τέχνης. Ο Λαοκόων, πρίγκιπας των Τρώων και ιερέας του Απόλλωνα ή του Ποσειδώνα, προειδοποίησε τους συμπατριώτες του για τον κίνδυνο που θα κρυβόταν στο ξύλινο άλογο των Αχαιών. Όμως, δύο μεγάλα φίδια που βγήκαν από τη θάλασσα τον σκότωσαν μαζί με τους δύο γιούς του. Οι Τρώες εξέλαβαν το γεγονός ως θεϊκή καταδίκη και επέτρεψαν στον Δούρειο Ίππο να μπει μέσα στην πόλη με τις γνωστές συνέπειες. Το ροδιακό γλυπτικό σύμπλεγμα (Μουσείο του Βατικανού), που δημιουργήθηκε μεταξύ 160-20 π.Χ. και που δεν είναι γνωστό αν αποτελεί πρωτότυπο έργο ή ελληνιστικό/ρωμαϊκό αντίγραφο παλιότερου χαμένου γλυπτού, είναι από τις πιο γνωστές αναπαραστάσεις του επεισοδίου. Πηγή: Wikimedia Commons .